JAK NA ZMĚNU TRVALÉHO POBYTU

Na základě uzavření smlouvy o poskytnutí služby trvalého pobytu a úhrady ceny za celé období od nás obdržíte souhlas s nahlášením místa trvalého bydliště. Poté si si změnit adresu na příslušném úřadě a zažádat o nový občanský průkaz.

Samotná změna adresy trvalého bydliště není složitý proces. Změnu můžete vyřídit na jakémkoli úřadu obce s rozšířenou působností – jejich seznam naleznete zde. Pokud chcete změnu vyřídit rovnou po schůzce u nás, doporučujeme navštívit úřad Praha (Rybná 716/24, Praha 1, 110 00), nebo Brno (Lidická 700/19, Brno, 602 00).

Při změně adresy trvalého bydliště musíte doložit vlastnictví bytu nebo domu (výpis z katastru nemovitostí), nebo doložit oprávněnost užívání bytu (nájemní smlouva, souhlas oprávněné osoby). Všechny tyto dokumenty od nás dostanete při sjednání služby.

Na úřadě vyplníte „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“. Tento krok zabere pouhých 5 minut vašeho času. Úřednice Vám poté ustřihne růžek občanky a vydá prozatímní doklad – žlutou kartičku s názvem „Potvrzení o změně trvalého pobytu“, kde je uvedena jak původní, tak nová adresa. Tato služba je zpoplatněna a zaplatíte 50 Kč.

Poté, co změnu nahlásíte, je ohlašovna povinna provést zápis o změně adresy místa trvalého bydliště do informačního systému evidence obyvatel nejpozději do 3 pracovních dnů.

Poté je potřeba požádat o vydání nového občanského průkazu. Můžete to udělat rovnou nebo nejdéle do 15 dnů od ohlášení změny trvalého pobytu. Potřebujete k tomu pouze již zmíněné „Potvrzení o změně trvalého pobytu“, fotografii Vám udělá úředník. Tato služba je zdarma a nový občanský průkaz bývá k vyzvednutí do 30 dnů na stejném úřadu. Pokud si jej chcete vyzvednou jinde, nahlaste tuto skutečnost předem. Za příplatek 100 Kč si můžete občanský průkaz vyzvednout u jakéhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Pokud novou občanku potřebujete rychleji, požádejte o zrychlené vydání. Při vydání do 24 hodin zaplatíte 1.000 Kč nebo do pěti pracovních dnů 500 Kč. Pozor však na to, že občanský průkaz vystavený během 24 hodin si můžete převzít pouze u Ministerstva vnitra.

O změně trvalého bydliště jste následně povinni informovat:

  • Vaši zdravotní pojišťovnu, a to do 30 dnů
  • Správu sociálního zabezpečení, pokud jste OSVČ nebo důchodce
  • Úřad práce v případě, že pobíráte sociální dávky, a to do 8 pracovních dnů
  • Registr řidičů, pokud měníte i obec, kterou máte v řidičském průkazu uvedenou, a to do 5 pracovních dnů
  • Pokud vlastníte motorové vozidlo, informujete rovněž registr vozidel
  • Banky, pojišťovny a další finanční instituce, kde jste klientem
  • Dodavatele energií (voda, plyn, elektřina)
  • Ošetřujícího lékaře
  • Zaměstnavatele, školy a školky
  • Poštu (SIPO, televizní a rozhlasové poplatky)
  • Telefonního operátora

Naopak není nutné informovat úřady, které mají synchronizované údaje z registru obyvatel, a to:

  • Finanční úřad
  • Katastr nemovitostí
  • Živnostenský úřad